9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

درمان بی خوابی با طب سوزنی / طب سوزنی برای درمان بی خوابی شبانه

مجموعه تخصصی طب سنتی طب سوزنی ماساژ درمانی تهران - شرق تهران تهرانپارس / غرب تهران سعادت آباد |

درمان بی خوابی با طب سوزنی / طب سوزنی برای درمان بی خوابی شبانه

درمان بی خوابی بیخوابی بی خوابی شبانه

بی خوابی و درمان با روش طب سوزنی

 

درمان بیخوابی طب سوزنی بیخوابی شبانه:

فواید طب سوزنی در درمان بی خوابی.

طب سوزنی چگونه اثر می کن.

درمانهای مرتبط.

یک متخصص پیدا کنید.

چه انتظاری باید داشت.

 

 

طب سوزنی روشی است که شامل قرار دادن سوزن در پوست برای تحریک نقاط خاصی از بدن است.

طب سوزنی به عنوان درمانی برای انواع بیماری ها مانند. آلرژی ، آسم ، استرس ، افسردگی و بی خوابی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

در این مقاله در مورد انواع درمان‌ های طب سوزنی برای بی خوابی و مزایای طب سوزنی برای بهبود خواب شبانه توضیح می دهیم. همچنین نکاتی برای یافتن یک پزشک طب سوزنی خوب برای درمان بی خوابی را خواهیم گفت.

درمان بیخوابی طب سوزنی بیخوابی شبانه

فواید طب سوزنی برای خواب

اگرچه تحقیقات بسیاری نحوه اثربخشی طب سوزنی در زمینه کنترل انواع درد را به اثبات رساندند.  ، اما هنوز تحقیقات کافی در مورد تأثیرات طب سوزنی بر سایر بیماری ها مانند بی خوابی انجام نشده است.

البته این بدان معنا نیست که طب سوزنی در زمینه درمان بی خوابی شبانه موثر نیست. بلکه تحقیقات بیشتری لازم است. تا مشخص شود طب سوزنی چطور در درمان بی خوابی شبانه عمل می‌کند.

دکتر فرید مختاری ، پزشک و فارغ‌التحصیل رشته طب‌سوزنی از چین می گوید. : “با وجود شک و تردید برخی پزشکان ، طب سوزنی به طور شگفت انگیزی یک درمان مبتنی بر شواهد است.”

دکتر فرید مختاری که بیش از ۱۰ سال است. در زمینه طب سوزنی به درمان بیماری های مختلف می پردازد، می گوید: “من طب سوزنی را یکی از بهترین گزینه های درمانی برای انواع مشکلات ، از جمله درد و خواب می دانم.”

اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری در مورد درمان بی خوابی با طب سوزنی مورد نیاز است. ، اما طب سوزنی می تواند یک درمان موثر برای علائم زیر باشد:

اختلالات خواب.

آپنه خواب.

 بی خوابی.

درد.

 اضطراب.

 افسردگی.

سندرم پاهای بی قرار.

 

 

دکتر فاطمه مهربانی ، پزشک و متخصص طب سوزنی در مجموعه تخصصی طب سوزنی تهرانپارس ، می گوید. اگرچه شواهد کافی برای اثبات نحوه درمان بی خوابی با طب سوزنی وجود ندارد ، اما آن را روی بیماران مبتلا به مشکلات خواب مرتبط با درد یا اضطراب انجام می دهد.

دکتر مهربانی می گوید: “دستاوردهای درمانی طب سوزنی برای بی خوابی در بسیاری از موارد، قوی تر از روش های درمانی رایج است. بسیاری از بیماران من بعد از طب سوزنی احساس آرامش می کنند که به آنها کمک می کند تا بهتر بخوابند. ”

درمان بیخوابی طب سوزنی بیخوابی شبانه علل بی خوابی

بی خوابی چیست؟

همه افراد گهگاه در خوابیدن دچار مشکل می شوند.  اما اگر خواب بی کیفیت بر توانایی شما در عملکرد روز تأثیر بگذارد ، می توان گفت شما در بین نسبت ۱ از ۳ نفر مبتلا به بی خوابی باشید.

علائم بی خوابی می تواند چند روز تا چند ماه یا بیشتر طول بکشد و شامل موارد زیر است:

به سختی به خواب رفتن.

بیدار شدن در طول شب و سختی در خوابیدن مجدد.

زود بیدار شدن ساعت ۳ یا ۴ صبح.

خواب های آشفته یا کابوس شبانه.

 

علل بی خوابی

علل بی خوابی متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکلات پزشکی مانند آپنه خواب.

اختلالات سلامت روان مانند اضطراب و استرس.

درد مزمن.

برنامه خواب نامنظم.

بدون علت پزشکی ، روانپزشکی یا محیطی شناخته شده (معروف به بی خوابی اولیه).

 

از نظر دکتر مختاری ، طب سوزنی جایگزینی برای داروها مانند بنزودیازپین ها است که برای درمان بی خوابی استفاده می شود. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) هشدار می دهد که بنزودیازپین ها اغلب منجر به استفاده نامناسب و اعتیاد می شوند، حتی اگر طبق دستور مصرف شوند.

دکتر مختاری می گوید: “مبتلایان به بی خوابی معمولا از مراجعین مطب هستند که رضایت بالایی از درمان دارند.” علاوه بر این طب سوزنی بی خطر است ، باعث بهبودی از درون می شود و خطرات بسیار کمتری نسبت به درمان دارویی برای بیمار دارد. ”

دکتر مختاری می گوید برخی تحقیقات اثبات کرده اند که طب سوزنی ممکن است به درمان آپنه انسدادی خواب ، بی خوابی ، سندرم پای بی قرار و اضطراب کمک کند.

لازم است بدانید که اثرات طب سوزنی در درمان بی خوابی به هیچ وجه معجزه آسا نیست. در زمینه درمان بی خوابی اثرات قابل قبول است و در کنار درمان، حتما نیاز به همکاری بیمار وجود دارد تا اثرات ماندگار داشته باشیم.

 

بی خوابی اولیه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی می تواند به افراد مبتلا به بی خوابی بدون علت خاص کمک کند.

 

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ ، محققان دو روش طب سوزنی و طب سوزنی ساختگی (که در آن سوزن ها به روش درست و در محل درست وارد نمی شدند) را روی ۷۲ نفر مبتلا به بی خوابی اولیه انجام دادند.  شرکت کنندگان ۲ بار در هفته به مدت ۴ هفته تحت درمان قرار گرفتند.

محققان دریافتند که طب سوزنی در بهبود علائم بی خوابی ، کیفیت خواب و طول زمان خواب موثرتر است.

 

یک مطالعه دو سوکور در سال ۲۰۱۳ نیز بر روی ۱۸۰ فرد مبتلا به بی خوابی اولیه نشان داد که طب سوزنی علمی در افزایش کیفیت خواب و عملکرد روز موثرتر از طب سوزنی ساختگی یا داروی آرام بخش استازولام است.

 

 آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) مشکلی است که هنگام خواب تنفس شما متوقف می شود.  این عارضه می تواند منجر به کمبود اکسیژن در طول شب شود. در نتیجه می تواند در روز بعد، عامل خستگی شما باشد، حتی اگر تمام شب خوابیده باشید.

مروری بر نه مطالعه معتبر در سال ۲۰۲۰ شامل نزدیک به ۶۰۰ نفر نشان داد که طب سوزنی علائم OSA ، میزان خواب آلودگی و درصد اکسیژن خون را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

 

 بی خوابی و اختلالات سلامت روان

مشکلات خواب در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی شایع تر است.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ بر روی ۹۰ نفر مبتلا به افسردگی و بی خوابی نشان داد که ۲ جلسه هفتگی با الکترو اکوپانکچر، نوعی طب سوزنی که از جریانهای الکتریکی استفاده می کند ، به مدت ۸ هفته موجب بهبود علائم زیر شده است:

کیفیت خواب

کارآیی خواب

کل زمان خواب

افسردگی

این پیشرفتها در مقایسه با طب سوزنی ساختگی یا دارو به میزان قابل توجهی بیشتر بود.

یک بررسی دیگر در سال ۲۰۲۱ در مورد اثر طب سوزنی بر اضطراب بر روی ۲۰ نفر، نشان داد که طب سوزنی علائم اضطراب را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

 

 بی خوابی و درد

برخی افراد به دلیل درد مزمن ، که دردی است که حداقل ۳ ماه طول می کشد ، در خوابیدن مشکل دارند.

در سال ۲۰۱۹ نه مطالعه که شامل نزدیک به ۱۰۰۰ فرد مبتلا به بی خوابی ناشی از درد مزمن را بررسی کرده بود ، مشخص شد که طب سوزنی در بهبود کیفیت خواب در مقایسه با درمان های ساختگی یا دارویی بهتر است.

 

 طب سوزنی چگونه کار می کند؟

دکتر فاطمه مهربانی توضیح می دهد ، اگرچه طب سوزنی در بسیاری کشورها به عنوان یک درمان “جایگزین” در نظر گرفته می شود ، طب سوزنی سابقه ۳۰۰۰ ساله در طب سنتی چینی (TCM) دارد.

طب چینی به ذهن ، بدن و روح به عنوان یک سیستم یکپارچه نگاه می کند و تلاش می کند تا علت اصلی بیماری یا عدم تعادل را کشف کرده و آن را اصلاح کند.”

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن در نقاط خاصی از بدن است که روی مریدین  ها قرار دارند.  در پزشکی چینی ، مریدین، مسیرهایی در بدن است که در آن انرژی زندگی ، معروف به “چی” ، جریان می یابد.

دکتر فاطمه مهربانی می گوید: “ما بدن هر فرد را به عنوان یک شبکه ، یک بزرگراه الکتریکی از نقاط و مریدین ها در نظر می گیریم که از محرک های داخلی و خارجی که همیشه در حال تغییر هستند متاثر می شود.”

سوزن های طب سوزنی وارد این شبکه می شوند و با تغییر مسیر و هماهنگ سازی این جریان می توانند بر تغییرات فوری و پایدار تأثیر بگذارند.

 

نحوه اثر طب سوزنی از دیدگاه علمی

از نظر بیولوژیکی ، تصور می شود که طب سوزنی یک تنظیم کننده عصبی است.  دکتر مختاری توضیح می دهد که این بدان معناست که طب سوزنی ادراک مغز از سیگنال های حسی ، از جمله درد را کاهش می دهد.

او می گوید: “بررسی ها نشان می دهد، حین درمان طب سوزنی، مناطق مختلف مغز در MRI عملکردی روشن می شوند ، بنابراین می توانیم ببینیم که تاثیر طب سوزنی بر مغز نسبتاً گسترده است.”

 

 درمانهای جایگزین طب سوزنی برای بی خوابی

چسب های گوش ، طب فشاری و رفلکسولوژی همه روشهای جایگزین اعمال فشار و محرک بر نقاط طب سوزنی هستند.

 

طب فشاری روش اعمال فشار بر نقاط طب سوزنی در طول مسیرهای مریدین است.

برای آشنایی با درمان خانگی بی خوابی با طب سوزنی و نقاط فشاری این مقاله را بخوانید.

رفلکسولوژی نوعی ماساژ است که شامل اعمال فشارهای مختلف بر روی پا ، دست و گوش است.

چسب های گوش “دانه” های فلزی یا گیاهی کوچکی هستند که برای تحریک نقاط خاصی از بدن به گوش می چسبند.

درمان بیخوابی طب سوزنی بیخوابی شبانه

متخصص طب سوزنی خوب برای درمان بی خوابی

در درجه اول بررسی کنید که درمانگر طب سوزنی شما دارای مجوز حرفه ای فعال برای انجام طب سوزنی از سازمان نظام پزشکی باشد.  می توانید مجوزهای حرفه ای را در شهر خود به صورت آنلاین جستجو کنید.

به عنوان مثال، اگر در تهران زندگی می کنید ، می توانید نام درمانگر خود را در این وبسایت وارد کنید. اگر درمانگر شما پزشک و دارای مجوز طب سوزنی باشد، در جستجو، مدارک ایشان را خواهید دید.

خوب است این را هم بدانید که در برخی آموزشگاه ها ، افراد می توانند. “دوره های فاقد مجوز طب سوزنی” را گذرانده و برای انجام طب سوزنی اقدام کنند.

اما توجه کنید. که این دوره ها، طب سوزنی را به صورت علمی و بر اساس فلسفه عمیق طب چینی آموزش نمی دهند. و اغلب درمان ها موثر یا ماندگار نیست.

 

 چه انتظاری باید داشت

اگر تصمیم دارید طب سوزنی را برای بی خوابی امتحان کنید ، انتظارات زیر را داشته باشید:

جلسه ویزیت اولیه کامل پزشک ، از جمله بررسی سابقه پزشکی.

یک جلسه تقریباً ۴۰ دقیقه ای درمان.

۲۰ تا ۳۰ سوزن در نقاط مختلف بدن.

پزشک شما ممکن است سوزن یا چسب را در گوش قرار دهد.

پزشک شما ممکن است داروهای گیاهی یا حجامت را نیز پیشنهاد دهد.

دکتر مهربانی می گوید: بیش از ۳۵۰ نقطه طب سوزنی روی پوست وجود دارد که مربوط به ۲۰ مریدین است.  در طول هر جلسه ۳۰ دقیقه ای طب سوزنی ، حدود ۲۰ تا ۳۰ سوزن در نقاط خاصی وارد می شود.

 پزشکان ابتدا علت اصلی مشکل مراجعین را تشخیص می دهند.  به عنوان مثال ، آنها ممکن است تشخیص دهند که مشکلات خواب مربوط به استرس است.  سپس نقاط طب سوزنی را انتخاب می کنند که با این تشخیص مطابقت دارد.

دکتر مهربانی می گوید: “یک نقطه را می توان برای بسیاری از مشکلات استفاده کرد. ، بنابراین تشخیص درست نقش اساسی در درمان طب سوزنی دارد.”

پزشکان مجموعه تخصصی طب سوزنی تهران معمولاً به بیماران خود توصیه می کند. که حداقل ۳ تا ۶ جلسه طب سوزنی را امتحان کنند.

خوشبختانه با همین روش طب سوزنی بیماران زیادی در مرکز طب سوزنی تهران داشته ایم. که توانسته اند داروهای خواب را کنار بگزارند و احساس بهتری داشته باشند.

 

Write Reviews

Leave a Comment

Please Post Your Comments & Reviews

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

No Comments & Reviews

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button