9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

درمان کمر درد شدید با طب سوزنی

 

کمر درد یکی‌از شایعترین علل مراجعه افراد به کلینیک‌های پزشکی است. امروزه کمر درد و دیسک کمر یکی از علل شایع ازکارافتادگی، محرومیت از انجام فعالیت‌های روزانه و تفریحات مختلف است. طب سوزنی درمانی موثر برای کمردرد است.

مهمترین علل کمر درد و دیسک کمر که توسط طب سوزنی درمان می شوند:

یکی از مهمترین علل کمر درد رگ‌به‌رگ شدگی است. در علم پزشکی به این شرایط کشیدگی بیش‌ازحد رباط‌های کمری می گویند. کشیدگی عضلات ناشی از پارگی یا آسیب به علت فشار ناگهانی عضلات کمر هم در این دسته است. چنین حالتی ممکن است ناشی از یک آسیب فیزیکی، ورزش‌ها و کشش‌های نامناسب یا ایستادن نامناسب اتفاق بیافتد. علت دیگر کمر درد میتواند بیرون‌زدگی دیسک کمری باشد. که در واقع یک تورم در غضروف‌های بین‌مهره‌ای است که به علت این تورم از محل خود در بین مهره‌های کمری خارج شده است. این حالت همان دیسک کمر معروف در زمان عامه هست. سیاتیک علت شایع دیگری است که به‌خوبی با طب سوزنی درمان می شود. سیاتیک اصطلاحی است که در توصیف کمر دردی تیر‌کشنده به سمت باسن و پاها استفاده می‌شود.

این درد ناشی از التهاب یک عصب بزرگ و مهم در ناحیه کمر به نام عصب سیاتیک است. کمر درد سیاتیکی می تواند همراه با کشیدگی و رگ به رگ شدگی یا حتی بیرون زدگی دیسک کمر نیز همزمان اتفاق بیافتد.

تشخیص های طب سوزنی برای کمر درد:

درمان کمردرد با طب سوزنی کمردرد طب سوزنی

زبان علمی طب چینی تفاوت بسیار زیادی با طب رایج دارد. در طب‌ سوزنی کمر درد انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از شایعترین الگوهای کمردرد و دیسک کمر بر اساس علم طب چینی و طب سوزنی اشاره می کنیم:

  • دردهای ناشی از کمبود و ضعف
  • درد ناشی از رکود qi و خون در کانال‌های انرژی ناحیه کمر درد ناشی از انسداد به علت سرما و رطوبت

 

کمر دردهای ناشی از کمبود و ضعف معمولا دردهایی مبهم، مزمن و طولانی بوده و با استراحت بهتر می‌شوند.

این نوع کمردرد ها بیشتر در میانسالی و بیماران با سن بیشتر اتفاق می افتند. دردهای ناشی از رکود معمولا شدید تر بوده و از نظر نوع درد ماهیت تیز و خنجری دارند. برخی بیماران به صورت تیر کشیدن، برخی با عنوان ”سیخ زدن” و … این نوع کمر درد را توصیف می‌کنند. معمولا در این افراد سفتی و خشکی عضلات را می‌بینیم و غالبا با استراحت بهتر نشده بلکه بیمار بدترین کمردرد های خود را پس از استراحت طولانی و دراز کشیدن (صبح‌ها) ذکر می‌کند.

این نوع کمر درد معمولا پس‌از بلند کردن اجسام سنگین یا فشار‌های ناگهانی به کمر مشاهده می‌شود. البته طی گذر زمان نیز ممکن است این دردها تکرار شوند. در چنین مواردی باید به دنبال ضعفهای زمینهای که استعداد ابتلای مجدد به این مشکل را ایجاد می‌کند بود. کمر دردهای به علت تجمع رطوبت و سرما صبح‌ها شدیدتر بوده و با سرما یا رطوبت محیط بدتر می‌شوند. گرما سبب بهبود اینگونه دردها شده و علائمی چون التهاب، گزگز اندام‌ها و احساس سنگینی از علائم همراه در این دسته از درد‌ها است.

درمان طب سوزنی برای کمر درد و دیسک کمر چگونه است؟

به‌طورکلی طب سوزنی در جهت بازگرداندن تعادل به بدن عمل می‌کند. ازاین‌طریق روند خودترمیمی بدن را فعال نموده و اینگونه سطح سلامت را افزایش می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با طب سوزنی این مطلب را بخوانید…

طب سوزنی یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین شاخه‌های طب‌چینی است. که جهت درمان کمر درد و دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، درمان هر بیمار ویژه خود خواهدبود و ممکن است با درمان سایر بیماران با مشکل کمردرد متفاوت باشد!. در درمان کمر درد شما به وسیله طب سوزنی، هم نقاط موضعی در محل کمر درد و هم نقاط دورتر (نقاطی در انتهای اندام ها که ارتباط ظاهری به کمر ندارند!) جهت درمان انتخاب می‌شوند.

نقاط طب سوزنی برای کمر درد

مجموعه نقاط انتخابی توسط دکتر متخصص طب سوزنی شما به برطرف‌شدن مشکل کمک خواهد‌نمود. نقاط دور اندام ها در طب سوزنی نقاطی بسیار مهم در درمان بویژه دردهای حاد محسوب می‌شوند. معمولا سوزن‌ها بجز کمر در نقاطی همچون انتهای دست‌ها و پاها وارد می‌شوند که کمک می‌کنند بهترین پاسخ درمانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاهده کنید.

همچنین نقاط طب سوزنی زیادی نیز در کمر وجود دارند که معمولا پزشک شما در طول جلسه درمانی با معاینه و لمس این نقاط حساسترین و مناسب ترین نقاط درمانی را انتخاب خواهد‌کرد. بخشی از این نقاط را در تصویر میبینید. سایر روش‌های درمانی کمک‌کننده شامل تحریک الکتریکی نقاط (الکتروآکوپانکچر) و بادکش و درمواردی حجامت می‌باشند.

با حجامت، اثرات و خطرات آن بیشتر آشنا شوید…

ما معمولا به بیماران خود توصیه می کنیم در ابتدای درمان جلسات منظم‌تر و با فواصل کمتر (معمولا ۲روز در هفته) را داشته‌باشند. پس‌از کاهش کمر درد (معمولا پس از حدود ۵تا ۸جلسه) تعداد جلسات در‌هفته کم می‌شود. تا درمان به مرور زمان اثرات ماندگار‌تری روی بدن فرد داشته‌باشد. در روند درمان بیماران بر اساس صلاحدید و تجربه پزشک ممکن است توصیه به استفاده از داروهای خاص یا ماساژ با روغن‌های مخصوص شود. این داروها می‌توانند در رفع رکود خون، qi یا کاهش التهاب. و برطرف کردن پاره‌ای از مشکلات در بیمارران دچار ضعف  و کمر درد یا دیسک کمر کمک‌کننده باشد.

نتیجه مطالعات در زمینه درمان کمر درد با طب سوزنی

مطالعات و تحقیقات زیادی درارتباط با اثرات طب سوزنی جهت درمان کمر درد وجود دارد. در یک بیمارستان سوئد در بیماران مبتلا به کمر درد مزمن و دیسک کمر نشان داده‌شد. که طب سوزنی می‌تواند در کاهش طولانی مدت کمردرد در بیماران بسیار موثرتر از سایر روش‌های درمانی به‌کار گرفته شود.

بجز کاهش کمردرد و علائم دیسک کمر در این مطالعه نشان داده‌شد. با استفاده از طب سوزنی بیماران می‌توانستند افزایش چشم‌گیری در سطح فعالیت خود داشته‌باشند. بهتر بخوابند و مصرف داروهای ضددرد در گروه تحت درمان کمر درد با طب سوزنی بسیار کمتر از گروه‌های دیگر بود. امروزه در کشورهای اروپایی طب سوزنی در درمان کمر درد از مقبولیت عمومی وسیعی برخوردار است. چراکه روشی موثر در درمان کمردردهای حاد و مزمن و دیسک کمر است.

در ایران هم طی سالهای اخیر طب سوزنی به‌طور چشمگیری گسترش یافته.

با توجه به اثرات جالب توجه و بدون عارضه از مقبولیت بسیار بیشتری برخوردار است. کمر دردهای شدید و حاد معمولا طی جلسات اندک به طور کامل بهبود میبابند. ولی کمردردهای مزمن و دیسک کمر معمولا تعداد جلسات درمانی بیشتری جهت پیشگیری از عود بیماری نیاز دارند. این مسئله بویژه در مواردی که بیمار دچار ضعف است. و در کمردردهای سیاتیکی یا عودهای مکرر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر هر سوال، تجربه یا پیشنهادی در زمینه درمان کمر درد دارید می توانید نظرات خود را ثبت نمایید. و یا با تماس با شماره ۰۲۱- ۲۲۴۵۷۴۰۹ و دریافت نوبت ویزیت از مشاوره در این زمینه استفاده نمایید.

 

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button