9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

تغذیه سالم در طب چینی و طب سوزنی

تغذیه طب سنتی : خوردن با میل و لذت، در محیطی آرام و آسوده و دور از عواملی که موجب حواس پرتی می‌شوند. موقعیت عالی برای تولید چی (انرژی) از تغذیه سالم فراهم می‌کند. احساسات و خلق مثبت جریان چی (انرژی) مناسب را ایجاد می‌کند.

در وعده‌های غذایی، احساسات مثبت جریان مناسب چی معده و طحال را مقدور می سازد. و این امکان را فراهم می‌کند که غذا به صورت مناسب هضم شده. و چی تغذیه سالم به صورت مفید در بدن استفاده شود.

اثرات استرس بر گوارش

مکالمات خسته کننده مثل بحث و جدل و عوامل حواس پرتی مثل تلویزیون، رادیو یا مطالعه معده و طحال را تحت فشار قرار می دهد. زیرا این اعضا به فشارهای هیجانی و غصه خوردن، نگرانی، عصبانیت و ترس حساس هستند. هیجانات منفی چی (انرژی) اعضای گوارشی را مسدود. و ضعیف کرده و منجر به کاهش اشتها، نفخ، استفراغ و درد شکم می شوند.

جملاتی مثل «حالم را به هم زد، اشتهایم را از بین برد، خبر ها باعث شد غذا توی گلویم گیر کند»، راه های متداول توصیف این وضعیت های رایج هستند.

یک علت مهم برای پر خوری های عصبی و چاقی

قرار گرفتن مداوم سیستم دستگاه گوارش شامل معده و طحال در معرض استرس های هیجانی می تواند. منجر به اختلالات شدید خوردن و مشکلات وزنی مثل چاقی، پرخوری، بی اشتهایی و زخم های معده شود.

اساتید قدیمی طب چینی درباره تغذیه سالم می گویند: وقتی که عصبانی هستید خوردن غذا راحت ولی هضم آن دشوار است، وقتی ناراحتید خوردن و هضم کردن غذا دشوار است.

پس زمانی که تحت تاثیر هیجانات قوی هستید بهتر است غذا خوردن را به تاخیر بیندازید. تا وقتی که این هیجانات از بین بروند

تغذیه طب سنتی و تغذیه سالم همواره باید در زمان مناسب خورده شود. این کار باعث می‌شود هضم آن راحت‌تر انجام گیرد.

به تاخیر انداختن خوردن و قادر بودن به هضم غذا بهتر از خوردن زودهنگام و عدم توانایی هضم آن است.

تاثیر جویدن غذا بر هضم و جذب

غذای خوب جویده شده، چی (انرژی) طحال را محافظت کرده. گرسنگی را به سرعت برطرف نموده و از چاقی پیشگیری می‌کند.

پزشکان چینی توصیه می‌کنند هر لقمه را قبل قورت دادن، بین ۱۰ تا ۱۵ بار بجوید. این کار از مشکلات اضافه وزن پیشگیری می کند.

چه میزان غذا برای هر فرد کافی است؟

جمله وقتی هنوز کاملاً سیر نشده اید دست از خوردن بکشید اصل مناسبی برای تعیین مقدار غذا خوردن است. بعد از غذا خوردن نباید حالت خواب آلودگی و احساس سنگینی ظاهر شود.

پر خوری، عامل مهم ضعف دستگاه گوارش:

بعد از وعده های غذایی سنگین، برای پیشگیری از اختلالات گوارشی، چی و خون کل بدن به سمت سیستم گوارشی رانده می شود، این امر در ابتدا منجر به نفخ و خواب آلودگی می‌شود و در صورت ادامه داشتن این افراط، اندام های هضمی تضعیف شده و منجر به تولید رطوبت های ناخواسته در بدن می‌شود.

برگرفته از کتاب تغذیه در طب چینی، ترجمه دکتر محمد طباطبایی

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button