9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

طب سوزنی و راهکارهای مراقبتی پوست و زیبایی

چطور از پوست خود مراقبت کنیم؟ دستورات مختلفی برای مراقبت از انواع پوست وجوددارد، مثلا ماسک ماست یا عسل؟ کدام به پوست شما می سازد؟

 

طب سوزنی راهکار مراقبت پوست: در طب سوزنی زیبایی برای بررسی مشکلات، بر اساس فلسفه طب چینی، پوست به انواع مختلفی تقسیم می شود.  بر این اساس درمان های پوستی جهت درمان آکنه، چین چروک، جوانسازی و زیبایی و …. برنامه ریزی میشود. در کنار این درمان ها یکسری توصیه ها نیز برای مراقبت از پوست های مختلف داده می شود. در این مطلب سعی میکنیم نشانه های انواع پوست ها را بررسی کرده و بر همین اساس دستورات لازم را نیز ارائه دهیم.

پوست خشک و نازک

نشانه های شناسایی این نوع پوست: پوست نازک، خشک و رنگ پریده است؛ به سادگی آسیب دیده و به کندی ترمیم می شود، موی بدن کم یا بدون مو است. در بالا کشیدن پوست ساعد (pinching ) مثل دستمال کاغذی نازک به نظر می رسد (در این افراد بیشتر کمبود خون داریم) یا مثل چرم سخت به نظر می رسد (در این نوع پوست بیشتر غلبه کمبود یین وجود دارد). اینگونه پوست ها نسبت به آفتاب یا درد بسیار حساسند، و مستعد به ایجاد چروک های ظریف در مناطق نازک تر هستند

.

دلایل احتمالی ایجاد چنین حالتی در پوست شامل موارد زیر است:

عدم مصرف کافی آب

رژیم غذایی بسیار کم چرب

کمبود فراورده های لبنی در رژیم غذایی

رژیم غذایی عاری از مواد مغذی

مصرف سیگار

سوءجذب مواد مغذی به علت بیماری هایی مثل دیابت یا اسهال مزمن (ناشی از کمبود qi روده کوچک یا طحال)

اگر شما ویژگی های این نوع پوست را دارید هب شما توصیه میکنیم برای مراقبت از پوستتان موارد زیر را رعایت کنید:

برای اصلاح این مشکل، خون و مایعات رقیق یین باید تقویت شوند.

توصیه های کاربردی ما شامل:

مصرف مکرر آب؛ لازم است مقداری نمک به رژیم غذایی اضافه شود تا آب مصرف شده در بدن حفظ شود.

مصرف مواد لبنی (بخصوص آبدوغ یا دوغ پس از گرفتن کره) و پروتئین ها، مثل حبوبات و سبزیجات ریشه ای پخته که هضم و جذب راحت تری دارند.

میوه های آبدار ( مثل طالبی، انواع انگور، گلابی ها و …

مقداری روغن نیز می بایست در رژیم غذایی افزوده شود چه در پخت و پز و چه به صورت خام در سالاد و …

رفع چین چروک صورت با طب سوزنی- برای مطالعه مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید

پوست های چرب، ضخیم و ناهموار

علت چنین حالتی در پوست در فلسفه طب سوزنی زیبایی رطوبت بیش از حد است.

پوست به طور عمومی ضخیم بوده، می تواند چرب و ناصاف باشد. در برخی نواحی نسبت به سایر نقاط می تواند برجسته و ناهموار باشد که نهایتا ظاهری جزیره مانند را به پوست می دهد. پوست بسیار چرب بوده و عرق نیز غلیظ بوده و بر روی لباس ها اثر بر جا می گزارد. این شرایط بیشتر در پوست نواحی صورت، گردن و بالاتنه دیده می شود؛ و در نواحی پایین تنه معمولا چنین شرایطی دیده نمی شود چراکه ریه مسئول تغذیه پوست بوده و ریه ها در فلسفه طب چینی در یک سوم فوقانی بدن قرار دارند.

منشا رطوبت های پاتولوژیک در بدن طحال است و ممکن است در نقاط مختلف بدن بروز پیدا کنند. دلایل احتمالی ایجاد رطوبت توسط طحال عبارتند از:

مصرف بیش از حد غذاهای چرب

مصرف بیش از حد مواد قندی و کربوهیدراتی فرآوری شده

مصرف بیش از حد محصولات لبنی چرب

حجم زیاد و سنگین وعده شام

مصرف بیش از حد غذاهای خام و سرد به لحاظ دمایی و طبیعت

وظایف و عملکرد طحال در طب چینی- برای مطالعه این مطلب اینجا کلیک کنید…

برای اصلاح این مشکل، رطوبت می بایست به گردش درآمده و دفع شود.

اگر دارای چنین پوستی هستید برای داشتن پوستی زیباتر این توصیه ها رو انجام بدید:

اجتناب از غذاهای چرب و قند های فرآوری شده

فقط مصرف کربوهیدرات های فرآوری نشده- میوه های شیرین، نان و ماکارونی با آرد کامل (سبوس دار)، برنج کامل (سبوس دار)، ارزن، سیب زمینی با پوست.

مصرف محصولات لبنی کم چرب و به میزان کم.

میل کردن وعده های غذایی صبحانه و نهار کامل و خوب ولی شام سبک و زودهنگام.

مصرف مایعات گرم و غذاهای پخته شده و گرم.

مصرف منظم آب جهت رقیق کردن رطوبت های غلیظ.

طب سوزنی هم می تونه به شما در بهبود کیفیت پوستتون کمک زیادی بکند. اینجا را کلیک کنید و بیشتر بدانید…

پوست های ضخیم و خشک- یکی از علل پوسته پوسته شدن پوست

علت در طب سوزنی رکود رطوبت ها و کمبود qi است.

در این افراد پوست ضخیم بوده و ناهموار و حتی همراه با توده های فراوان است؛ ولی خشک بوده و پوسته های چرب (سبوره) در سطح پوست دیده می شود؛ به این معنا که مایعات در زیر پوست وجود دارند ولی نمی توانند به سطح سعود کنند. عملکرد طبیعی پوست کشاندن مایعات از زیر پوست به سطح است. بنابراین پوست ضخیم و خشک نشانه ای از عملکرد ضعیف ریه است که ناشی از کمبود چی ریه می باشد. 

رطوبت در زیر پوست دچار رکود شده و در نتیجه نمی تواند دفع شود. این افراد امکان دارد دچار یبوست نیز باشند؛ چراکه احتمالا به علت ارتباط ریه و روده بزرگ به طور مشابه مشکل در دفع مدفوع نیز وجود دارد.

اجتناب از مصرف غذاهای مولد رطوبت نکته اصلی در روند درمان اینگونه بیماران است، و نکته مهمتر بهبود عملکرد دفعی پوست و روده بزرگ است.

درباره درمان یبوست با طب سوزنی اینجا بخوانید….

برای بیمارانی که دچار این مشکل هستند ما این توصیه ها رو میکنیم، شما هم می تونید انجامشون بدید:

تلاش جهت پیشگیری از یبوست- استفاده از غلات کامل، مصرف روزانه سیب یا گلابی با پوست، فعالیت روزانه به منظور تعریق بیشتر.

حداقل دو مرتبه در هفته برنج کامل باید استفاده شود، این کار سبب تقویت یانگ و qi ریه خواهد شد.

حمام متناوب با آب سرد و گرم از دیگر توصیه های موثر است.

ادویه جات تند ملایم مثل فلفل سیاه و زنجبیل بهتر است به غذای روزانه افزوده شود.

پوشش متناسب با آب و هوای محیط انتخاب شود؛ لباس های خنک در هوای سرد و پوشش بیش از حد در هوای گرم استفاده نشود.

پوست های نازک، خشک و خارش دار

طب سوزنی راهکار مراقبت پوست:

پوست این افراد نازک و خشک، بسیار حساس به گرما یا سرما، نور آفتاب، درد یا آلرژن ها است.  در نتیجه بسیار در معرض ابتلا به خارش یا آزردگی است. این الگوی تحریک پذیری در طب چینی باد نامیده می شود و قرمزی ناشی از خاراندن نیز گرما نامیده می شود. از آنجا که در چنین شرایطی خون و یین هر دو دچار کمبود هستند و در نتیجه ناتوان در کنترل باد و گرما، یانگ گاه و بی گاه دچار خروش شده و علائم باد گرما به صورت عود های مکرر در بیمار بروز می کند.

درمان پایه ای شامل پیشگیری از این عود های مکرر علائم باد-گرما است که با تقویت خون و یین طبق آنچه در درمان پوست نوع نازک و خشک گفته شد می باشد. به علاوه در فاز حاد بروز علائم می بایست گرما و باد از منطقه آسیب دیده پوست دفع شود.

نقاط بسیار موثری جهت دفع باد در طب سوزنی بدن وجود دارند که در این بیماران می بایست با استفاده از روش های دفع باد مورد استفاده قرار گیرند.

برای خروج گرما، ممکن است با استفاده از نقاط دست و پا یا خونگیری از سرانگشتان وابسته به منطقه درگیر روش درمانی انتخاب شود. برای مثال در فرد دچار اگزما در دست ها، خونگیری از انتهای انگشت مربوط به کانال درگیر می تواند بهبود فوری از خارش و علائم گرما ایجا کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد درمان اگزما های پوستی با طب سوزنی اینجا را کلیک کنید…

توصیه می کنیم اگر دچار چنین مشکلی هستید از مصرف غذا های زیر اجتناب کنید:

غذاهای محرک علائم ناشی از باد شامل:

غذاهای اسیدی شامل ترشی های با اساس سرکه و گوجه فرنگی.

الکل بخصوص شراب قرمز.

مرکبات بخصوص لیمو ترش (شیرازی)، لیمو سنگی، گریپ فروت.

غذاهای شایع مسبب واکنش های آلرژیک مثل حلزون صدف دار و سایر غذاهای دریایی.

و غذاهای مسبب واکنش های ناشی از گرما شامل:

گوشت قرمز و ماهی های با گوشت قرمز.

قهوه و سایر نوشیدنی های دارای کافئین.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم یین و یانگ در طب سوزنی این مقاله را بخوانید…

خارش و کهیر در پوست های ضخیم با التهاب

طب سوزنی راهکار مراقبت پوست:

غلبه شرایط رطوبت گرما بر پوست بیشتر در بیماری های جوش (آکنه وولگاریس). کورک و زخم های واریسی شایع است. رطوبت به صورت ضخامت پوست، سطح ناهموار یا ورم و ادم خود را نشان می دهد. و در یک منطقه خاص در پوست ثابت می شود. گرما از این رطوبت ساکن به صورت منشاء گرفته و به صورت التهاب خود را نشان می دهد. و یا اگر منافذ پوست باز باشد به صورت ترشحات چرکی خارج می شود. دلیل گرمای مزمن التهابی رکود رطوبت است و بنابراین درمان در جهت به گردش درآوردن، رقیق سازی و دفع مایعات غلیظ می باشد.

رکود خون علت دیگری برای پوست های ضخیم و ملتهب است. رکود خون به معنی وجود هر گونه انسداد در جریان خون وریدی است که سبب می شود. رکود خون و ادم اتفاق بیافتد. در چنین شرایطی نتیجتا مسمومیت خون و حرارت در خون اتفاق خواهد افتاد (مثل زخم های واریسی یا اگزمای واریسی). در این شرایط درمان می بایست در جهت به گردش درآوردن خون وریدی باشد که کاری بسیار سخت تر از به گردش درآوردن رطوبت ها است.

 در این افراد برای درمان گرما تولید شده از رکود رطوبت یا خون روش های جالبی در طب چینی داریم مثل:

استفاده از چکش پلام بلاسوم جهت ایجاد خونریزی ها یقطره ای در مناطق درگیر.

خونگیری از نوک انگشتان دست یا پای مربوط به کانال درگیر.

باد رطوبت پوست در طب سوزنی به صورت اگزما ( که در نقاط ثابتی مثل گردن، آرنج، چین پشت زانو و کشاله ران بروز می کنند). و اگزمای واریسی و خارش در هر نقطه ی تحت تاثیر ادم یا پوشیده شده با لباس خود را نشان می دهد. باد-رطوبت معمولا به صورت خارش های محدود به یک منطقه خاص بروز می کند ( ویژگی رطوبت )، بر خلاف خارش کل بدن یا نقاط مختلف در زمان های مختلف که ناشی از باد می شود.

باد طبیعت تحریکی دارد؛ بنابراین، خارش یک وجه مشخصه باد است. علامت باد- رطوبت نشانگر این است که باد پوست را در ناحیه ای خیلی نزدیک به سطح تحریک کرده و نیاز است تا این باد از طریق باز کردن منافذ پوستی دفع شود. رطوبت از عملکرد طبیعی پوست و گردش جریان طبیعی در آن جلوگیری می کند.

در مورد درمان کهیر با طب سوزنی اینجا را کلیک کنید و بیشتر خوانید…

پوست های ملتهب یا خارش دار

این نوع پوست نیز مشابه با مورد قبلی است بجز اینکه پوست در اینجا ضخیم و ناهموار نیست. و تورم و ادم نیز وجود ندارد و علائم نیز الزاما در یک منطقه خاص نیستند. درمان به طور مشابه یا فقط برای گرما در موارد التهابی و به جهت دفع باد در موارد خارش و مناطق متحرک در بدن است. درمان گرما و باد در بخش پوست های نازک، خشک و خارش دار توضیح داده شده است. محدودیت های غذایی مشابه به منظور دفع باد و گرما در این مورد نیز به طور مشابه استفاده می شود.

طب سوزنی راهکار مراقبت پوست: پوست های مختلط، برخی نواحی چرب و برخی نواحی خشک!

کمبود qi طحال یا آتشخان سه گانه از دلایل بروز چنین حالتی در پوست هستند.

در بیماران با مشکلات پوستی داشتن پوست چرب در برخی نواحی و خشکی پوست در برخی نواحی دیگر اتفاقی بسیار شایع است. دو الگو در این شرایط می تواند اتفاق افتاده باشد:

1.       پوست چرب صورت و خشکی پوست در پاها. این مسئله ناشی از وجود اختلال بین آتشخان سه گانه (سن جیائو)، ناشی از رکود رطوبت در آتشخان بالایی و کمبود یین در پایین است. درمان این افراد در جهت نزول رطوبت از بالا و تقویت یین در پایین انجام میشود.

2.       پوست ناهمگون صورت طوری که بعضی مناطق چرب و برخی مناطق خشک است. این مسئله ناشی از انتشار نامناسب رطوبت در سطح پوست است. از آنجا که گردش محیطی رطوبت از عملکرد های طحال است و این علامتی از کمبود qi طحال است.

در کنار درمان های طب سوزنی برای این افراد توصیه های زیر هم کمک کننده است:

ماساژ سطح پوست با مرطوب کننده های ملایم جهت بهبود گردش خون و رطوبت.

قرار دادن پاها در آب گرم هر شب به مدت 10 دقیقه که این کار رو می توانید بعد از غروب آفتاب انجام دهید.

طب سوزنی راهکار مراقبت پوست: برای مطالعه اثرات طب سوزنی زیبایی اینجا را کلیک کنید….

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button