9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

درمان میگرن سردرد / طب سوزنی برای میگرن سردرد

طب سوزنی برای میگرن:

آنچه باید بدانید : درمان میگرن سردرد طب سوزنی

 

مزایای طب سوزنی برای میگرن

خطرات طب سوزنی

دوره درمان میگرن با طب سوزنی

شواهد و مدارک علمی

مشاوره با پزشک در طول درمان طب سوزنی

 خلاصه

 

سردردهای میگرنی ناتوان کننده هستند و کنترل آنها بدون دارو یا درمان تخصصی مشکل است.  طب سوزنی می تواند به تسکین درد ناشی از میگرن کمک کند.

افراد می توانند از طب سوزنی برای جایگزینی داروهای استاندارد استفاده کنند یا از آن در کنار داروها استفاده کنند.

درمان میگرن یکی از دلایلی است که مردم به متخصصان طب سوزنی مراجعه می کنند.

بر اساس یک مطالعه پژوهشی بزرگ در سال ۲۰۱۶ ، حدود ۵۰ درصد از افرادی که به متخصص طب سوزنی مراجعه می کنند ، می گویند که پس از دریافت طب سوزنی ، وابستگی خود را به مسکن کاهش داده اند.

شواهد نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است تعداد سردردهای میگرنی را کاهش دهد. یا حتی از بروز آنها جلوگیری کند.  افرادی که از طب سوزنی در کنار سایر درمان ها استفاده می کنند بیشترین شانس موفقیت را دارند.

این مقاله به بررسی طب سوزنی برای میگرن می پردازد. می توانید درباره مزایا ، خطرات ، روند کلی درمان میگرن با طب سوزنی و زمان لازم برای مشاوره با پزشک بیشتر بدانید.

 

 فواید طب سوزنی برای میگرن و سردرد

 

طب سوزنی بخشی از طب سنتی چینی است که سوزن ها را در نقاط خاصی از بدن قرار می دهد.  اساس علمی آن، تغییر جریان انرژی در بدن است که باعث ایجاد تعادل و هماهنگی می شود. اثرات دیگری که متخصصان طب سوزنی برای درمان میگرن می گویند عبارتند از:

افزایش گردش خون

آزادسازی بیشتر اندورفین در بدن

شل کردن ماهیچه ها

 

مطالعات مختلف نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است به درمان درد ، از جمله سردرد و میگرن کمک کند.

 

برخی از فواید طب سوزنی برای میگرن و سردرد عبارتند از:

 

پیشگیری از سردرد: تحقیقات بسیاری نشان می دهند که طب سوزنی به جلوگیری از سردردهای میگرنی یا کاهش بروز آن کمک می کند.  طب سوزنی برای میگرن می تواند موثرتر از داروهای شایع سردرد ، از جمله تجویز داروهای میگرن باشد.

 

 

عوارض جانبی کمتر: افراد ممکن است با داروهای میگرن عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنند یا مشکلات پزشکی داشته باشند که مصرف داروهای روتین را پر عارضه می کند.  طب سوزنی می تواند جایگزین مناسبی باشد.

 

خطرات طب سوزنی

اگرچه طب سوزنی به عنوان یکی از کم عارضه ترین درمان ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. اما طب سوزنی نیز مانند همه درمان های پزشکی می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد ، از جمله:

 

کبودی در محل ورود سوزن:

البته این کبودی بعد از حدود یک هفته برطرف می شود. همراه با درد نیست. ممکن است همه افراد دچار کبودی ناشی از ورود سوزن به پوست نشوند.

 

تشخیص نادرست:

همه سردردها سردردهای میگرنی نیستند. البته بیشتر سردردها جدی یا اورژانسی نیستند ، اما گاهی اوقات سردرد ممکن است از یک بیماری زمینه ای جدی خبر دهد. اگر برای درمان طب سوزنی به سراغ افراد غیر پزشک بروید، ممکن است تشخیص و درمان مناسبی دریافت نکنید.

 

عوارض جانبی کوتاه مدت:

تحقیقات علمی نشان می دهند حدود ۱۰ درصد افراد عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت را پس از طب سوزنی گزارش می دهند.  این علائم شامل خستگی ، سردرد ، حالت تهوع و علائم مشابه است.

 

راهنمای کلی طب سوزنی

برای استفاده بهتر از طب سوزنی ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

قبل از انجام طب سوزنی، تحقیقات کافی در مورد انتخاب درست متخصص طب سوزنی داشته باشید. لازم است درمانگر شما پزشک و دارای مجوز و تحصیلات دانشگاهی طب سوزنی باشد.

بعد از شروع درمان طب سوزنی برای میگرن ، گزارش علائم سردرد را ثبت کنید.  این می تواند به تعیین اینکه آیا طب سوزنی خوب اثر می کند یا خیر کمک کند.

در کنار طب سوزنی درمان های پزشکی رایج را کنار نگذارید.  از درمانگران طب سوزنی که پزشک نیستند و می گویند می توانند مشکلات پزشکی را تشخیص دهند یا شما را تشویق به دور زدن درمان های پزشکی می کنند، اجتناب کنید.

شما می توانید از طریق وب سایت سازمان نظام پزشکی کشور، مدارک و مجوز پزشک طب سوزنی خود را چک کنید.

 

 شواهد علمی برای طب سوزنی

تحقیقات در مورد طب سوزنی و سردردهای میگرنی عمدتا طب سوزنی را به عنوان ابزاری برای جلوگیری از سردردهای میگرنی تایید کرده اند. طب سوزنی راهی برای درمان سردرد یا میگرن نیست. اما چندین مطالعه نشان داده اند که طب سوزنی می تواند یک درمان مفید برای کنترل علایم میگرن باشد.

 

یک بررسی کاکرین در سال ۲۰۱۶ ، ۲۲ پژوهش طب سوزنی برای میگرن را مقایسه کرد.  برخی مطالعات طب سوزنی را با عدم درمان مقایسه کردند ، در حالی که برخی دیگر طب سوزنی و طب سوزنی ساختگی یا طب سوزنی و دارو را مقایسه کردند.

محققان دریافتند که طب سوزنی در هر سه نوع پژوهش برتری هایی را دارد.  طب سوزنی در مقایسه با طب سوزنی ساختگی ، بدون هیچ درمان دیگری و درمان استاندارد میگرن ، عملکرد بهتری داشت.

سه ماه پس از طب سوزنی ، بروز سردرد در ۵۷ درصد از دریافت کنندگان طب سوزنی و ۴۶ درصد که از داروهای پیشگیری کننده از میگرن استفاده می کردند ، حداقل به نصف کاهش یافت.  در شش ماه پس از درمان ، ۵۹ درصد از دریافت کنندگان طب سوزنی  از کاهش حملات سردرد خود به نصف خبر دادند ، در حالی که ۵۴ درصد از افرادی که از داروهای پیشگیری کننده از میگرن استفاده می کردند این کاهش را تایید کردند.

یک آزمایش تصادفی کنترل شده در سال ۲۰۱۲ به نتایج مشابهی رسید.  در این مطالعه ، ۴۸۰ بیمار یکی از سه نوع طب سوزنی شامل طب سوزنی ساده، طب سوزنی الکتریکی و طب سوزنی ساختگی را دریافت کردند.

گروه های طب سوزنی ۵ تا ۸ هفته پس از شروع درمان ، کاهش دفعات سردرد خود را گزارش کردند.  در هفته های ۱۳ تا ۱۶ ، همه گروه های طب سوزنی پیشرفت قابل توجهی را در مقایسه با دریافت کنندگان طب سوزنی ساختگی گزارش کردند. (رد شدن اثر تلقین در درمان طب سوزنی)

یک کارآزمایی بالینی تصادفی ۲۰۱۷ معتقد است که طب سوزنی می تواند مزایای طولانی مدت پیشگیری از میگرن را داشته باشد.  در این مطالعه محققان ۲۴۹ نفر را با سابقه سردردهای میگرنی بدون هاله به مدت ۲۴ هفته دنبال کردند.  شرکت کنندگان طب سوزنی واقعی یا طب سوزنی ساختگی را دریافت کردند یا به لیست انتظار پیوستند.

 طبق گزارشات سردرد شرکت کنندگان ، طب سوزنی واقعی تعداد و شدت سردردهای میگرنی را کاهش می دهد. نتایج نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است به مدیریت میگرن کمک کند.

در چه شرایطی باید پیگیری های بیشتر درمانی بکنم؟

در صورت بروز سردردهای جدید یا تغییر در الگوی سردرد معمول ، افراد باید مجدد با پزشک مشورت کنند.  همه سردردها بی ضرر نیستند و داشتن تشخیص دقیق مهم است.

به همین ترتیب ، اگر داروهای سردرد یا طب سوزنی بعد از ۲هفته درمان، علائم را تسکین ندهد یا آنها را بدتر کند ، باید متخصص طب سوزنی خود را در جریان بگذارید. تا در صورت لزوم بررسی های بیشتر انجام شود.

 خلاصه

سردردهای میگرنی می توانند علائم دردناکی ایجاد کنند که زندگی روزمره را با چالش مواجه می کند.  تحقیقات بسیاری نشان می دهد که طب سوزنی می تواند به افراد در مدیریت و کاهش علائم میگرن و انواع سردرد کمک کند.

افراد باید به متخصص میگرن مراجعه کنند ، به خصوص اگر داروها یا طب سوزنی موثر نباشند. در موارد خیلی شدید، ترکیبی مناسب از دارو و طب سوزنی ممکن است به شما کمک کند که علائم خود را تسکین دهید.

 

مجموعه تخصصی طب سوزنی طب سنتی ماساژ درمانی تهران

Write Reviews

Leave a Comment

Please Post Your Comments & Reviews

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

No Comments & Reviews

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button