9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

مزاج اعضا بدن در طب سنتی

به نام خدا

 

مزاج اعضا بدن: در جلسات گذشته، درباره ماهیت مزاج صحبت کردیم. گفتیم که مزاج تحت تاثیر مواد مختلفی قرار می‌گیرد. امروز می‌خواهیم درباره قسمت دیگری از مبحث مزاج صحبت کنیم: مزاج اعضای مختلف.

هرکدام از اعضای بدن انسان عملکرد متفاونی دارند. مزاج هر عضو متناسب با عملکرد آن است. امروز مزاج چند عضو مهم و عملکرد آنها را مرور می‌کنیم.

اول: قلب.

قلب عضوی است که در تمام مدت زندگی فرد در حال حرکت و جنب و جوش است و اگر زمانی از حرکت بایستد، زندگی فرد خاتمه پیدا می‌کند. لازمه‌ی حرکت، گرما است. تا گرما وجود نداشته باشد، حرکتی رخ نخواهد داد. از طرفی، در اثر گرما، بخشی از رطوبت‌های موجود از بین می روند. بخاطر همین نوع عملکرد قلب، مزاج آن گرم و خشک است.  اگر قلب، این میزان از حرارت و خشکی را از دست بدهد، نمی‌تواند عملکرد خوب خودش را حفظ کند.

نکته: فراموش نکنیم که وقتی می‌گوییم مزاج قلب گرم و خشک است یعنی قلب، مقدار زیادی گرما و مقدار بسیار کمی رطوبت دارد.

دوم: استخوان.

همان‌طور که می‌دانید استخوان یکی از سخت‌ترین اعضای بدن است. استخوان بدون وجود مفصل، هیچ حرکتی ندارد. درواقع حرکت استخوان‌ها، در بدنه خود آن‌ها نیست بلکه در قسمت مفصل انجام می‌شود. بنابراین استخوان نیازی به گرمای زیاد ندارد و مزاجش سرد است. از طرف دیگر، شکل استخوان در تمام طول زندگی فرد، شکل ثابتی است و تغییر نمی‌کند. اگر استخوان استحکام خود را حتی در مقادیر کم از دست بدهد، عملکرد فرد مختل شده و باید درمان را برای او شروع کنیم. یکی از خصوصیات رطوبت، تغییر شکل و پذیرفتن اشکال مختلف است. حتما از علوم دبستان بخاطر دارید که آب را در هر ظرفی که بریزیم شکل آن ظرف را می‌پذیرد و از خود شکلی ندارد. به همین دلیل، استخوان کمترین میزان رطوبت را دارد. پس مزاج استخوان، سرد و خشک است.

سوم: کبد.

در دیدگاه طب ایرانی، محل تولید اخلاط است و بعد از هر نوبت تغذیه، پرکارترین عضو بدن است. از طرفی کبد بعلت تولید اخلاط، عامل مهمی در رشد بدن است. با این توضیحات به راحتی قابل درک است که کبد مزاج گرم و تر دارد.

چهارم: پوست.

ما برای سنجش دمای چیزهای مختلف از پوست استفاده می‌کنیم. معمولا پوست بدن، آینه‌ای از دمای درونی بدن است. علت این اتفاق‌ها، اعتدال مزاج پوست است. پوست، معتدل‌ترین عضو بدن است. به همین دلیل می‌تواند به خوبی، تغییرات دمای داخلی بدن را منعکس کند.

به همین ترتیب، تمام مزاج اعضا بدن، مختص و متفاوت با دیگری ست . دانستن این مزاج‌ها در برخورد با بیماری‌های اعضای مختلف و کمک به درمان آن‌ها، بسیار موثر و کاربردی است.

 

 مجموعه تخصصی طب سنتی طب سنتی ماساژدرمانی و امبدسنگ تهران: با ما همراه باشید در شبکه های اجتماعی

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button