9:00-19:00 همه روزه
021-22457409

مزاج و سوء مزاج در طب سنتی

به نام خدا

 

مزاج و سوء مزاج: در مطالب قبلی با مفهوم مزاج آشنا شدیم. و متوجه شدیم وقتی متخصص طب ایرانی به کسی می‌گوید مزاج تو گرم و تر است. یعنی در طیف مزاج‌ها، به سمت گرمی و تری متمایل هستید. اما چند اصطلاح دیگر هم هست که حتما شما هم شنیده‌اید. این اصطلاح‌ها، بلغمی، دموی، صفراوی و سوداوی هستند.

خیلی از افراد وقتی به متخصص طب ایرانی مراجعه می‌کنند. و درباره مزاج شان می‌پرسند، انتظار دارند بشنوند که مزاج شما مثلا دموی است یا مثلا بلغمی. مثلا وقتی پزشک می‌گوید مزاج شما گرم و تر است، می‌پرسند یعنی ما دموی هستیم؟. در بین مردم این غلط مصطلح پخش شده که این‌ها مزاج هستند. ولی واقعیت این است که دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی اسامی سوء مزاج هستند نه مزاج. اما سوء مزاج چیست؟

هرکدام از بخش‌های بدن ما وظیفه و عملکردی دارند.

مثلا چشم قرار است ببیند، گوش قرار است بشنود و معده قرار است غذاها را هضم کند. وقتی اعضای بدن ما نتوانند وظیفه خودشان را انجام دهند، یعنی بیماری اتفاق افتاده است. حالا این بیماری ممکن است به بزرگی و دردناکی یک زخم معده باشد یا به کوچکی یک جوش صورت. در هر صورت بیماری اتفاق افتاده و باید علت آن را پیدا کنیم. یکی از علت‌های بیماری‌های بدن انسان، سوء مزاج‌ها هستند. پس سوءمزاج‌ها، وضعیت عادی بدن ما نیستند و وقتی پزشک متخصص طب ایرانی می‌گوید معده شما دچار سوءمزاج بلغمی شده منظورش این است که میزان سردی و تری در معده شما بیشتر از حالت معمول شده و این میزان زیاد از سردی و تری، موجب شده که معده بیمار شود و نتواند وظیفه‌اش را به درستی انجام بدهد.

پس در این مطلب با هم یاد گرفتیم که اصطلاحات دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی، در واقع اسامی بیماری هستند از نوع سوء مزاج. وقتی می‌خواهیم درباره مزاج کسی در حالت سلامتی صحبت کنیم باید بگوییم گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و سرد و خشک.

 

 مجموعه تخصصی طب سنتی طب سنتی ماساژدرمانی و امبدسنگ تهران: با ما همراه باشید در شبکه های اجتماعی

ارسال پیام
مشاوره آنلاین
مشاوره با متخصص طب سوزنی/ طب سنتی
سلام وقت بخیر

چطور میتونم کمکتون کنم؟
Call Now Button